יום רביעי, 25 במרץ 2009

הרחבה ומידע על חלק מהמקומות שמלכה היתה בהם






בודפשט-בירת הונגריה. משנת 1938 נחקקו בה 3 חוקים אנטי יהודיים. ב"זכות" חוקים אלו סבלו יהודי בודפשט מסבל רב בעיקר האבטלה.מכיבוש הונגריה שהיה בשנת 1944 מצבם של היהודים התדרדר מאוד.ב-22 במרס יצא צו על כל יהודי בודפש לסגור את כל עסקיהם ובבודפשט נסגרו כ-18,000 בתי עסק כאלו.מאוןת יהודים נעצרו במחנה קישטרצ'ה.מאמצע אפריל ובמשך יוני-יולי 1944 רוכזו היהודים ברחבי הונגריה ונשלחו להשמדה.השלטון פיזר את היהודים ב-2,639 בתים ברחבי העיר, את הבתים סימנו במגן דוד. כעבור זמן קצר נשלחו כ-1,750 מיהודי בודפשט לאושוויץ.ב-7 ביולי הורה עוצר הונגריה, מִיקְלוֹש הוֹרְטִי,להפסיק את שילוח היהודים להשמדה,ובכל הציל לשעה את שאר יהודי בודפשט.בעת ההפסקה לשילוחים להשמדה יהודי בודפשט עשו הכל כדי להשאר בחיים,ורבים ניסו לזכות בחסינות משילוח להשמדה,בעיקר ע"י השגת תעודות טבילה לנצרות או תעודות חסות ממשלתיות מכול הצווים נגד היהודים. ב-26 בדצמבר 1944 השלים הצבא האדום את כיתורה של בודפשט,ב-18 בינואר 1945 שיחרר את פֶּשׁטוב-13 בפברואר שיחרר את בּוּדָה. אחרי המלחמה שוקמו מוסדות הקהילה היבודית בבודפשט.





בנסקה ביסטריצה- עיר בסלובקיה, שנמצאת על הנהר הרון.
בערב מלחמת העולם השניה ישבו בה 13,000 אנשים שמתוכם 1,000 יהודים.
בזמן המרד הסלובקי הלאומי שהיה בשנת 1944 הייתה בנסקה ביסטריצה בירת השטח המשוחרר. ב"ב (=בנסקה ביסטריצה) הייתה למרכז צבאי , המדיני,והמנהלי של הרפובליקה הצ'כוסלובקית. בעיר שכנה המועצה הלאומית הסלובקית שהייתה הממשלה של השטח המשוחרר, ומליאת המועצה היתה הפרלמנט.
לשטח המשוחרר נמלטו יהודים מהשטחים שאליהם פלשו הגרמנים. מספר היהודים שהתרכזו בב"ב נאמד על כ-5,000.לעיר הגיעה גם משלת של צנחנים ישראלים.הצנחנים הגיעו בעיצומם של הקרבות,והלוחמים היהודיםהיו פזורים ביחידות שונות. הצנחנים אירגנו ועד לעזרה לפליטים יהודים, דאגו למחסורם,למציאת מגורים ועבודה.לפני נפילת העיר בידי הגרמנים נסוגו הצנחנים להרים עם קבוצות של יהודים,בהם מנהגי הקהילה המקומית וחברי תנועת הנוער.בהתקםה מרוכזת של 7 דיוויזיות שברו הגרמנים את התנגדות המורדיםוב-27 באוקטובר נכבשה ב"ב.אחרי כיבושה בא לעיר בנשיא טיסו שהיה כומר, וערך בה תפילת הודייה. מספר קטן של פליטים יהודים נמלטו להרים לפני נפילת ד"ד לידי הגרמנים.רוב היהודים בשטח המשוחרר נתפסו.חלקם נרצחו בקרמניצ'קה ונמצקה, אחרים נשלחו למחנה סרד ומשם בעיקר לטרזינשטט לזקסנהאוזן ולאושויץ.



סלובקיה- חבל ארץ במרכז אירופה.הסלובקים הם עם סלווי אך כ-1000 שנים שלטו בהם ההונגרים.
ב-6 באוקטובר 1938 זכתה סלובקיה בעקבות ועידת מינכן באוטונומיה במסגרת הרפובליקה הצכוסלובקית השניה. ד"ר יוזף טיסו נהיה לראש ממשלה האוטונמית של סלובקיה וב-14 במרס 1939 הכריז על עצמאותה של סלובקיה.בשנת 1941 הצטרפו הסלובקים למלחמה, בשולחם חייחים להילחם נגד ברית המועצות סמוך לתחילת פישת הגרמנים לשטחה.אחרי כן הכריזה סלובקיה מלחמה על שאר בעלות הברית.יהודים ישבו בסלובקיה כבר מימי הרומאים. במאה ה-19 גדל מספרם בצורה ניכרת.ב-1930 ישבו בסלובקיה 135,918 יהודים (4.5% מכלל האוכלוסיה).עם הקמתה של המדינה הסלובקית הונהגו הגבלות כלפי היהודים. האיסור הראשון היה איסור מכירת חפצי דת.הסלובקים הקימו מוסדות מיוחדים לצורכי מדיניותם האנטי יהודית.המשרד הכלכלי הוקם כדי לסלק את היהודים מן הכלכלה ולפקח על הפקעת רכוש היהודים.במרס 1942 התחילו לגרש יהודים מסלובקיה בעיקר לאושויץ וללובלין..

אין תגובות: